“Ik vind de vrijheid een groot voordeel”

De vergeten prinsessen van Thorn

Te zien t/m 3 april 2022
Scroll

Laat je inspireren door de prinsessen van Thorn

Ooit gedacht dat in het Limburgse Thorn vroeger prinsessen en gravinnen de scepter zwaaiden? De tentoonstelling volgt het leven van een aantal van deze prinsessen en geeft een unieke inkijk in het leven van de Europese adel in de achttiende eeuw.

Vrouwen de baas

Het achttiende-eeuwse Thorn was uniek. In het toen Duitse ministaatje waren vrouwen de baas. Deze adellijke dames waren zelfstandig, in die tijd heel bijzonder. Door hun hoog-adellijke afkomst leefden ze een bevoorrecht leven en stonden ze volop in de belangstelling. En ze gingen hun eigen weg in een wereld gedomineerd door mannen.

Sterke vrouwen

In het Limburgs Museum ontmoet je deze zelfstandige vrouwen. Met wie schreven ze? Wat droegen ze? Hoe vierden ze feest? En wat waren hun hobby’s: borduren of jagen? Of allebei? Een schat aan kunstwerken en objecten uit meer dan vijftig musea uit heel Europa en de VS vertelt hun verhaal.

Van alle tijden

Staatsieportretten en prachtige jurken en juwelen, veel nooit eerder te zien in Nederland, schetsen het leven van deze vrouwen. De tijd en omstandigheden waren anders dan nu, maar hun streven naar zelfstandigheid is iets van alle tijden.

In De vergeten prinsessen van Thorn zie je kunstwerken en objecten uit meer dan vijftig musea uit heel Europa en de VS. Het merendeel, van staatsieportretten tot prachtige jurken en juwelen, was nooit eerder te zien in Nederland.

Ik vind de vrijheid een groot voordeel. Wanneer men is getrouwd, is men genoodzaakt om onderworpen te zijn, want men heeft een meester gekozen. Het is aangenamer om zelf meester te zijn.

Boek is nu online te koop

Ter voorbereiding op je bezoek jezelf al helemaal onderdompelen in de wereld van de vergeten prinsessen van Thorn? Of kun je na je bezoek nog geen afscheid nemen van deze fascinerende wereld? In onze webshop is nu ook het boek van gastcurator Joost Welten te koop (€39,90 incl. verzendkosten).

Joost Welten deed jarenlang onderzoek naar het Land van Thorn, het ministaatje bestuurd door aristocratische vrouwen. Gebaseerd op dit onderzoek verscheen in 2019 zijn boek De vergeten prinsessen van Thorn (1700-1794).

De vergeten prinsessen van Thorn leren kennen?

Met steun van:

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.